torsdag 26 januari 2012

En enkel ask

Ibland kan man behöva något litet pysselprojekt för att hålla humöret uppe. Eller, när man egentligen vill måla om vardagsrummet men inser att det man har tid och kraft till är att måla om en liten burk, så är det en burk man får måla.

I det här fallet ville jag också testa om det går att måla obehandlad keramik och om det blir bra. Jag brukar ju hävda att allt går att måla, det beror bara på val av färg. Det hade ju varit praktiskt att spraymåla en burk med så här pilligt mönster, men sprayfärg göre sig icke på obehandlade ytor. Sprayfärgen sugs liksom bara in i träet eller keramiken.

Så jag målade med hobbyfärg från Panduro, en favoritnyans som heter Nepal White som drar lite åt grått. Funkade finfint!
Eftersom burken kostade hela tre kronor i inköp är jag glad över att det blev så bra som det blev.



14 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Voila! Blev ju toppenbra det där :-) Jag brukar inte heller fundera så mkt på om saker och ting går att måla! Jag målar och så ser jag sen om det gick eller inte :-) Som du säger vilar ju resultatet helt och hållet på val av färg.

Söt liten burk du hittat förresten! Och jag håller med om att det är bra att ha små projekt liggandes i skåpen, så när man är sugen är det bara att rota fram nåt ur gömmorna och köra igång :-)

Ha det fint!

Anonym sa...

Vilken läcker burk, annorlunda med mönstret. Ser ut som det funkade att måla med den färgen. Snyggt!
Kram!

Vit dröm sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vit dröm sa...

Hur snyggt som helst! Nu kan du sälja den dyrt om du skulle vilja ;)
Ha en skön torsdag!
Kram Anna

Majstess sa...

Riktigt fint!!

Therese sa...

Det blev ju jättefint det där! Panduro är verkligen en guldgruva. Ska själv gå dit och köpa färger för porslinsmålning, så sugen på att börja med det igen :)

Edith och Jag sa...

Otroligt vad lite färg kan göra! Så här genom datorn ser asken inte bara ut att ha fått ny färg. Den ser nästan ut att vara gjord i ett annat material också. Du är verkligen påhittig när det gäller målning.
Maria

Grodmamman sa...

Jag orkar inget just nu, så bara att måla en burk så att den blir så fin är beundransvärt i mina ögon. Att det sedan var ett riktigt fyndpris gör ju inte saken sämre!:)
Kram

Johanna Stålros sa...

Så snyggt och vilket fynd!!! Kram Johanna

Hanna sa...

Så jätte fint.
Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Ingela sa...

Blev ju jättefint! Har köpt en liknande burk som jag hade tänkt måla, men har fegat ur. Tänkt att den är nog inte så dum ändå omålad, men nu blev jag lite sugen. Kanske man skulle....

Madeleine sa...

Åhh, jag måste bara tipsa om en underbar färg som går att måla på ALLT med. Annie Sloan Chalk Paint, googla och få inspiration

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

Som det kan bli ...*ler....jättefin!!

alltid kul när man kan förvandla fynden ...

Hej från Göteborg och mig.
Pernilla

Silverkant sa...

Hur snyggt som helst! Vitt är ju en rackarns snygg färg; det går liksom inte att argumentera mot det. Eller jo, vissa människor försöker ju, men hos mig får de inget gehör.

Det där vita utanför fönstret har jag bestämt mig för att gilla litegrann, en vecka till eller så. Jag vet ju dock tyvärr att jag, och särskilt du, måste stå ut med det lite längre än så...

/Linda