lördag 20 november 2010

Loppis, loppis, strålande loppis



Det har tydligen effekt att klaga på loppisutbudet!
För idag svischade jag in och greppade ett par naggande goda fynd. Nu plockas ju alla julgrejer fram ur loppisgömmorna, och det är alltid lika intressant att se vad som bedöms vara julsaker...

Just nu är ju snyggheten i två av de tre fynden väl dolda. Men låt mig bända bort lite stearin (finns det något fantastiskt bra knep för att få bort stearin förresten? Gärna något som tar fem minuter!) och måla ljusstaken bara, så ska ni få se. Och den låååånga gardinkappan, formsydd dessutom (...), ska få ett helt nytt liv.

20 kommentarer:

Grodmamman sa...

Har sett liknande ljusstakar tidigare och de blir riktigt fina vita!:)
Du har alldeles rätt, sminkbordet är i teak. Jag är också emot att måla ädelträ, men i det här fallet är det precis som du skriver. Målar jag det inte vitt, så lär det få ligga kvar på vinden tills någon slänger det och det tycker jag är lite synd!:) Nu är det slipat lite grann och jag har nu även fått svar på varför det är två hål mellan speglarna. I en av lådorna låg det en lampa!:) Får se om den sätts fast sedan också.
Ha en fortsatt bra lördag!
Kram

Agata sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Agata sa...

När det gäller metallljustakar brukar jag lägga in dem i ugnen på några lager hushållspapper och sätta värmen på ganska lågt, typ 75 grader. Då rinner stearinet av. Har aldrig provat med träljusstakar, men det borde väl fungera om man inte har för hög värme.

kungen o majkis sa...

En liknande ljusstake har jag i garaget. Den väntar där på att få bli ...och få komma in i huset. Som många andra saker där ute.

Ska bli mycket spännande att se vad gardinen kommer bli :-)!

Heja loppis!

Anonym sa...

stoppa i frysen är mitt bästa tips

Torprosen sa...

Spola under hett vatten några minuter och det som inte försvinner direkt, går lätt att pilla bort..Visst är det superkul med loppis, man vet aldrig vad man kommer hem med...

emblas-kanel sa...

Jeg bruker å koke opp vann, og hell det sakte over stearinen som smelter. Husk å legge husholdningspapir over hullene i vasken slik at stearinen ikke renner ned i rørene.
Fine loppisfynd!

Dicksonska våningen sa...

Hej!
Jag brukar ta bort stearin på glas genom att köra dem i diskmaskinen men det går kanske inte med en träljusstake... och så brukar det ta längre tid än 5 minuter - i alla fall i min diskmaskin :)

Ja, det ska bli spännande att se "snyggheten" i dessa prylar!

Ha en skön lördagskväll!
Kram Annika

Monkan sa...

Jamen hur tänker de som lämnar in till loppis?! Har de aldrig hört talas om symmetri? Ha mage att lämna in udda antal ;)

Din lista över favvobutiker håller jag helt med om och den där prishöjningen från 7 till 10 på Fina Burken är ju hutlös, procentuellt sett fast, ähum, det kan ju röra sig om slumpen när man sätter priser på en loppis, och i den prisklassen särskilt.

Ta bort stearin på fem minuter? Tja, ett trollspö kanske? :) Annars, när man har pillrat bort det mesta så kan man ta avfettningsmedel, det är mitt mirakelmedel för att få bort stearin och prislappar/etiketter. Det jag har heter P65 Aromatfritt kallavfettningsmedel "För kallavfettning av motorer, maskindelar, verkstadslokaler, etc.". Nä, jag har varken nån motor eller nån verkstad hemma... fattar inte hur de kunnat missa att skriva vilken fantastisk produkt den är för Hushållet :) Jag minns faktiskt inte varför jag köpte just P65, T-Grön t.ex är väl samma typ av medel.

Pella sa...

Melittafilter på fläcken o stryk med strykjärnet över så sugs stearinet upp i pappret /pella

Lillemor sa...

Nejmen va kul att du hittade en sån ljusstake. Jag har haft en längst ned i min jullåda i massor av år och aldrig tagit fram den. I somras målade jag den vit det blev så snyggt, jag har den framme året om. Du får visa på bloggen hur din blir.
Kram Lillemor

Linas Vita Hem sa...

Hej Fröken!

Haha, ja det var tur du klagade lite då!;)
Ljusstaken kommer säkerligen bli fantastiskt fin med lite färg och det ska bli spännande att se vad du ska med tyget till! Humm...få bort stearin...i frysen säger dom väl?! Fast det kanske bara gäller på tyg!=) Vid närmare eftertanke så lät det konstigt om stearinet skulle gå lättare att bända bort för att det är fryst! Jajaal...svammel!
Ha en fin lördag!
Kram/L
Ha en fin

Lantligt i smultronbacken sa...

Ska bli spännande att få se ljusstaken målad. Kommer nog att bli jättefin.

Kram

Lantmätarvillan sa...

Det går tydligen mycket bättre för dig med loppis än för mig. En detalj kan ju vara att faktiskt loppisen är öppen.. Det underlättar ju en smula. Dina fynd kommer bli finfina tror jag.

Norregård sa...

Hej!!
Har en likadan loppad plåtlåda;o) Har målat två liknande såna ljusstakar idag oxå;o) Loppis är toppen!!

kram Malin

Nyanser av vitt sa...

Ååååh nu ångrar jag min tvekan på sonens klassloppis igår. Just en sån här stake för 10 kr tvekade jag på och sen var den ju borta...

Systrarna Hjertén sa...

Ljusstaken kommer bli jättefin vit! Härligt att man fortfarande kan fynda!

Mvh
Frida

Lisbet sa...

Riktigt hett vatten får man bort stearin med.
Stearin på tyg: Tidningspapper under tyget och ett par sidor tidningspapper ovanpå. Stryk sen med hett strykjärn!

Ha en fin söndag!

Vita Lyckan sa...

Jag håller som bäst på att målar om tre ljustakat i liknande format som den du har på bilden. Men det är för att du tipsade om sånna förra året (och för att sambon eldade upp den jag inhandlade då).

Ha det gott!

Kram, Karin

Lybtar sa...

Vilka fina fynd.
Ljusstaken kan ju bli hur fin som helst.Lycka till med pysslandet.