lördag 27 november 2010

Glöm inte att lukta på blommorna

Jag ska snart susa iväg på glöggkalas i den bistra vinterkvällen. Förutom god mat, tårta och roligt sällskap så hoppas jag på en turnering i Trivial Pursuit där jag kan sopa de övriga av spelbrädet!

Har ni nu piffat och puffat så att det är så där härligt, perfekt och gulligt adventsmysigt i hemmets alla vrår?

Vet ni vad, det har inte jag (och så är jag ju lite allergiskt just mot begreppet "gulligt"). Det är hur stökigt som helst på vissa ställen och jag har inte tagit fram alla julgrejer än. Och det kommer alldeles säkert att bli en fin advent ändå.
Har ni barn så kommer de inte gå till skolan på måndag och klaga om ni inte har köpt en julstjärneblomma. Julgardinerna måste inte vara uppsatta, och det går bra även utan granris i en zinkhink ute på trappen. Säkerligen kommer ni också att njuta mycket mer om ni inte har tröttat ut er med att tiptopstäda överallt.

Det är fortfarande många dagar kvar till jul, dagar då man kan både pynta och ligga i soffan. Det finns inget måste, utan bara att man inte måste.

Årets adventsljustake!

17 kommentarer:

Grodmamman sa...

Tack för det här inlägget, känner precis som du!:) Allt behöver inte vara perfekt redan nu och perfekt är i och för sig inte min melodi överhuvudtaget. Tog fram stjärnor och ljusstakar idag och funderade på vad jag brukade göra mer. Jo, just det, julgardinerna brukar jag ju sätta upp också. Problemet är bara att jag inte vill sätta upp de jag haft i flera år, så imorgon ska jag fram på stan och fixa lite till nya.
Fin adventsljusstake du gjort också.
Ha en bra lördagkväll!:)
Kram

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Åh så fint du gjort!!:) Har nyss fixat till min adventsljusstake också!

Ha en trevlig 1a adventshelg:)

Kraam Izabell

IKT i min vardag sa...

Bra skrivet! Gillar iofs att pynta och fixa, men det ska vara relativt enkelt att plocka bort det sedan med ;)Jag tröttnar alltid på jul precis efter nyår och då åker allt bort!

Måste fråga avrt den söta the-burken kommer ifrån. Har precis som du dille på burkar!

Kram Linda

Annelie Johnsson sa...

Så sant!! Här är det bara adventsljusstakar och nån duk framme. Räcker gott & väl, det blir nog jul ändå...

Och det där med välstädat, det blir ju mörkt tidigt, så man ser ju inte skiten ändå, ha ha...

Kram Kram

Lantmätarvillan sa...

Jo man ska ju inte gå ut för hårt och det gäller antagligen julen också ;). När julen är över börjar en lååång transportsträcka till våren och då gäller det sig att hålla sig syselsatt.

kungen o majkis sa...

Eller hur. Jag som är en jultok dårå....jag _vill_ ju dra ut på det efter som jag gillar att hålla på att jula. Gå runt och mysa, spela julmusik och småpyssla. Skitdumt att stressa och bli klar snabbt då :D!

annashusidingtuna sa...

Nej, jag är verkligen inte färdig med advetspyntandet....och jag brukar vara ute i god tid varje år...men förkylning av både mig själv och barnen har gjort att allt gått lite långsammare i år.
Jag gillar inte att stressa inför julen därför brukar jag börja tidigt just för att slippa det...
Jaja, det blir helt riktigt som du skriver både advent och jul även om julgardinerna inte sitter uppe...
Kram kram Anna

Vita Falkens Lantliv sa...

Så rätt så rätt, jul blir det oavsett vad man har gjort eller inte gjort!
Fin adventsljusstake du har gjort!

Ewa`s Galleri sa...

Fin ljusstake
Varför städa redan nu, då är det ju dax igen o igen o igen innan det blir jul
Man ska försöka njuta av livet istället ,tex som du i goda vänners lag

Piffa och Puffa sa...

Du har så rätt i det du säger. Man vet det innerst inne men ändå stressar man fram. Roligt att du använde just orden iffat och puffat, nästan namnet på min blogg:)
Ha en bra söndag. Jag kommer inte att hinna bli klar med allt till jul, men julen kommer trots allt att komma och även gå.
Kramar Anette

Suveliina sa...

I love you advent candles! Very beautiful!! I feel what you are saying. Christmas will come anyway, cleaned or not cleaned the house. Someone has said that " why clean the closets for Christmas, if you are not planning to spend your Christmas in one" =)

Hope you have great Sunday

Suvi

Nyanser av vitt sa...

Tack fröken. Är precis där. Har nämligen inte tagit fram advent ännu. Ska göra det idag.
Sköt om dig
A

NerbyKatta sa...

Jag orkar verkligen inte med stress, så därför plockade jag upp lite redan förra helgen! Jobbar nämligen den här helgen. Jag är typen som älskar att pynta, pyssla & baka. Men gillar inte städning :( Förstår verkligen inte att många måste storstäda till jul! Då menar jag dom som skurar hela huset. Tak, väggar, golv. Varför liksom?? Bättre att storstäda när vårsolen börjar kika fram.
Jaja, det är väl upp till var och en. Har varit utbränd för många år sen och då lärde jag mig att prioritera. Man måste inte ha ett kliniskt rent hem och ordning på precis allt! Julen kommer ändå! Som tur är :)
Jag fokuserar mer på att mysa och njuta av denna tid. Idag ska jag baka pepparkakor, kanske mest för doftens skull. Mina småkillar sköter ätandet ;)
Önskar dig en underbart mysig 1:a advent! Kram Katarina.

Malin - I min trädgård sa...

Vilken fin och annorlunda adventsstake!

Jag håller helt med dig. Visst kämpar jag lite för att få ordning här hemma, hade en lista som topapdes av städning med efterföljadnde mysaktiviteter. Allt hanns med utom städningen :-D. Och det känns helt okej, jag njuter av den tid vi gör saker tillsammans istället. Saker som vi tycker är roligt.

Hoppas du har en bra advent!

Kram M

Fröken Grön sa...

Du är så klok, Fröken Fräken!
Hoppas det gick bra i TP-matchen!
/Anna-Karin

Liljas Corner sa...

Klokt talat fröken.
Tänk va mycket trevligare att pynta lite vartefter, det är ju ändå lååångt till julafton än!

af nord sa...

Vilket härligt inlägg... det är inte alltför många som vågar erkänna det i bloggvärlden. Kan inte annat än hålla med och känner att orken till att pynta och ha det perfekt inte finns. Tycker det är fantastiskt dock att se alla vackra bloggar som hinner och orkar pynta så mycket.
Tack för kloka ord!
Kram
Helena