onsdag 9 juni 2010

Att sätta ett pris

Då var man hemma igen!

Denna gång passade jag på att utnyttja mina lediga timmar på måndagen till att flanera runt i dyyyyra inredningsbutiker och se ut som om jag hade råd att handla där. Jag vet inte vad jag blev mest förvånad över; gardinlängder som kostar 5000 kr styck, eller de som köper 5000-kronors-gardinen utan att tycka att det var något särskilt.

Jag förstår om saker är dyra för att de har en komplicerad design, eller p g a att de är handgjorda. Men ofta ser jag dyra saker som inte är märkvärdiga alls. Eller, och det här tycker jag är märkligast av allt, att man betalar stora summor för att göra reklam för företag. För det är i princip det man gör när man köper kläder eller kuddar med företagsnamn tryckta på i stor stil, och sedan går omkring i dessa kläder eller har kuddarna hemma i soffan. Jag fattar det helt enkelt inte!

Nä, jag syr mina egna kuddar! Kudde gjord av gammal broderad kudde som dock var skadad, så därför klippte jag bort en del av tyget, och sydde ihop med en stuvbit av ett annat tyg. Klart.





Nu ska jag flytta lite möbler. Det har nämligen skett en möbelleverans idag - en annans avlagda, är mina fynd.

22 kommentarer:

Vita Falkens Lantliv sa...

Håller med dig till FULLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Din kudde är super fin, kommer nog stjäla den iden om det är ok? Har nämligen ett örngott som är lite trasigt:)
Ha en suverän kväll!!

Levis o Vilda sa...

Ja, visst är det heeelt galet... Tycker din hemmagjordakudde var toppenfin o det är ju faktiskt ingen annan som har en likadan, o det är ju värt hur mycket som helst!
Ha en bra kväll!
Mia

Grodmamman sa...

Åh, vad jag håller med dig!:) Tycker att det är mycket roligare med saker man gjort själv även om jag kan tycka att dyra saker är fina. Skulle dock inte betala hur mycket som helst för saker som jag kan göra själv!:)
Fin kudde du sytt.
Fick du känna av sommarvärmen i Stockholm?
Kram

Jo sa...

Du är ju så klok, frk Fräken! :)
Jag håller med dig till fullo: Själv är bäste dräng. Det var en kollega idag som berättade att han hade köpt 8 st små gardiner till båten, ca 40x80 cm. Bara arbetskostnaden blev 120 kr/gardin, sen tillkom förstås tygkostnaden. Jag menar INTE att sömmerskan inte ska få ta betalt, utan mer att man är villig att betala så mkt för ngt så simpelt som ett par rektanglar med en sydd kanal?
Jag har funderingar på en riktig budgetklänning, så håll ögonen öppna på min blogg framöver. Som sagt, själv är bäste dräng! ;)

Hannis sa...

Ja, vad ska jag säga...
Kan ju bara hålla med.
Det är ju en smaksak förstås.
Men jag gillar ju själva stöket.
Att få göra om och fixa till och återanvända.

Som din kudde!
Ett perfekt exempel på något som är fint och kommer till användning igen.

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Du är så klok och vis!:) Vilken vacker kudde du gjort, önskar att jag var lika duktig som dig, kraam Izabell

♡Johanna♡ sa...

Håller fullständigt med dig i detta!
Sen är det så att dyrt har inte alltid den bästa kvalitén heller, billigt kan va så mycket bättre.

MårsArt sa...

Håller med dig!
Det är ju så roligt att göra saker själv-hitta egna sätt att uttrycka sig på.
Skulle ALDRIG betala så mycket för saker som en del gör.
Har mina teorier VARFÖR en del gör det...

Anonym sa...

Kan inte annat än att hålla med dig:) Varför betala så mkt pengar på en pryl..näe här har vi t o m Tjock tv, skratt! Här slänger vi inget som fungerar.
Låter kul med gamla avlagda möbler, hur får du tag i allt? Jag vill gärna att någon tippar av ett lass hos mig med:) Kram Milla

Grodmamman sa...

Luckan är inte tillfixad än, men vi har pratat med vår vän finsnickaren och han har sagt att han kan fixa det.
Kram

Systrarna Hjertén sa...

Instämmer med dig samt tidigare kommentatorer. Vissa saker är det helt obegripligt varför man ska lägga massor med pengar på!

Snygg kudde, den tror jag dock att du skulle kunna sälja ganska dyrt, hantverk samt unik!!

Mvh
Frida

vitagavlar.blogspot.com sa...

Kan inte heller förstå att folk vill gå omkring som levande reklampelare med stora företagstryck på tröjorna?!

/Lisa

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Kan inte annat än hålla med och beundra din fina kudde.
Må så gott
/Karin

Dicksonska våningen sa...

Jag håller med! Att köpa kvalité är en sak men att bara göra det för namnets skull är något helt annat...

Jättefin kudde!

Kram Annika

Everyday living etc. sa...

Hej! Ja, ibland kan man undra hur vissa människor tänker när de handlar. Det är ju mycket roligare att skapa själv eller fynda något billigt på rea eller loppis, det är som högsta vinst. Underbar kudde du sytt :)

Ha en fortsatt härlig dag! kram Linnéa

Gilla Yoga sa...

Håller med dig, även om jag ibland köper de där produkterna. För mig är blandningen härlig, både det svulstiga och vräkiga med logos och det egentillverkade med känsla bakom.

Fin kudde!!!

Unknown sa...

Hej! Jeg er helt enig med dig - mange ting er alt for dyre, og det kan hurtigt blive sådan lidt et mærkevarehysteri... Men jeg må indrømme at det også er dejligt nemt at bare købe noget færdigt, selv og det absolut er begrænsninger på hvad jeg vil bruge penge på:) Det bedste er tit det selvgjorte - både personligt og originalt! Og så kan man få det lige præcis som man vil have det:)

Din pude er skøn! Knus; Heidi

Felix sa...

Förstår inte heller det där att det ska vara dyrt och med ett speciellt märke. Kudden blev jättesnygg! Tack för ett bra tips...

Försommarhälsningar
Elisabet

Lantliv och Loppis sa...

Hej!
Tänk att förråd alltid har en tendens att bli proppfulla!;) Verkligen dags för en loppis =)
Superfin kudde du har gjort!

Madeleine Berglund sa...

Oooh så spännande. Själv skulle jag måla en möbel som jag trodde skulle bli grå. Men icke, det blev något smutsigt typ vitgult. Blää. Måste köpa ny färg och det omgående.

Jag tackar ödmjukast för din komplimang om mitt hår. Det ser mer rött ut i verkligheten, inte så snyggt dock.

Kram Madeleine

Mimmi sa...

Än en gång har den egna inspirationen väckts av dina fina idéer! Jag gillar själv att återanvända material och hitta nya sätt att använda det man redan har. Uppskattar också de humoristiska och fyndiga formuleringarna i dina bildtexter!

Fröken Fräken sa...

Hej Mimmi! Kul att du gillar både texten och inspirationen! Jag bugar och bockar!