fredag 22 augusti 2008

Vad ska jag göra med alla överblivna muggar?

Nu kommer ett tips för riktigt inbitna pysslare! Detta är något som både kräver precision och tid. Av erfarenhet så har jag sett personer som inte varit så pysslande av sig få något slags svimningsliknande uttryck i ansiktet när jag berättat om detta pyssel. Så, nu har jag utfärdat en varningens ord, håll i hatten!

Du behöver
* massor med plastmuggar som är konformade, minst 80-100 st (man vill inte att de ska ta slut halvvägs så det är bäst att ha ett ordentligt lager, det går åt mer än vad man tror)
* en limpistol
* mycket tid över

Man limmar ihop plastmuggarna i sidorna nära botten. Var försiktig och ta inte för mycket lim då det är lätt hänt att det blir för varmt och det blir stora hål i muggarna vilket inte är så snyggt. Mindre hål får man räkna med och syns inte heller.

De flesta muggar har en vikt kant upptill, försök sätta muggarna kant i kant och inte så att en muggs kant hamnar över den andra muggens kant, då blir slutresultatet ojämnt. Var noggrann!! Eftersom muggarna är konformade och man limmar ihop mugg efter mugg blir resultatet en stor boll.
Något liknande det här, vilket agerar som en skulptur på min bokhylla. Man kan också göra dem till en lampa.


21 kommentarer:

s.m.i.l.e sa...

Oj! Jag blir alldeles matt... :-)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Wow! Vad läckert. Vet inte om jag har tålamodet själv dock. Ser framför mig en arg Jill med muggar och lim över hela sig...och en make som försöker hålle sig för skratt samtidigt som han funderar på vart jag fick idén ifrån. ;-)

Ha nu en riktigt fin helg!
//Jill.

Anonym sa...

Ojojoj! Snacka om pillergöra, men snyggt blev det! :)

Anonym sa...

Men vad häftigt....du kan du, men jisses det måste ha tagit låååång tid, eller?? En sådan skulle jag med vilja ha....är jag en härmapa eller vad..? Det var ett jättekul tips, tackar...go helg på dig, kramar

Hannis sa...

Tystnad...
Jag har svimmat!!
Du är en pysseldrottning!!
Vilket tålamod du måste ha.

A home far away sa...

Vart får du alla härliga ideér ifrån, det blev verkligen superfint!

Ha en fin helg

Kram gunilla

Beas sa...

Fiffigt och inspirerande! :-)

Anonym sa...

Va fint det blev, undrar om en själv skulle ha tålamod med det? Men snyggt som attan iallafall!

Anna sa...

Åh herregud. Jag kan inte undgå att bli frestad att testa, mest för att det verkar så otroligt galet (men förstås för att det blev fint också). Men det får nog vänta tills jag typ blir pensionär...

StrandviksVillan sa...

Hoppsan! Vilket jobb!Fast...hihi... det där är något som min man skulle kunna tänkas pröva sig på :D
Snyggt var det åtminstone!

Grodmamman sa...

Hur orkar du?!?:) Skulle aldrig ha tålamod med en sådan häftig skulptur! Möjligtvis om jag var mycket utvilad och alldeles ensam hemma!:)
Kram

Levindas Värld sa...

Oh shit vilket pysselgöra!! Eloge till dig som lyckats få ihop en sån där boll :)

Jag jobbar hela helgen men har ändock målat och textat en till plåttavla med texten "Home Sweet Home" som jag säljer i butik. Har målat ett smides C vitt och textat "Carpe Diem" samt målat en bräda vit som jag ska texta nåt på så småningom :)

Trevlig helg!

Helen sa...

Vilken Grej!!!!! Jag tror bestämt att jag måste prova någon dag. Maken kommer att få spader på mig. Får passa på en kväll han jobbar sent.

Anonym sa...

Härliga inspirerande tjej!

Tur att det finns såna som du, som liksom gör det där lilla extra!

Just nu har jag ca fem olika pågående pysselprojekt utspridda lite här å var i lägenheten och minst 5 till i huvudet som bara vill komma ut och bli gjorda!
Men inget är ens i närheten av detta galet tidskrävande mästerverk. =)
En liten nyfiken fråga bara...det är väl inte möjligen "Lotta-böcker" du har i bokhyllan?
Hoppas du har en skön fredagkväll!
// Linda =)

Jo sa...

Åh, vilken cool boll! Inget bra pyssel för mig just nu, det skulle nog göra det om möjligt ännu rörigare hemma! :)
Hoppas att du får en bra helg!

Mjuka sa...

Fan va snyggt!! gillar ide´n starkt
kram M

Anonym sa...

God morgon fröken! Nu är klockan 05,12 och du har fått en utmärkelse av mej!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Fasen lämnad ju en kommentar igår om din galna muggidé, undrar vart den tog vägen, a den ligger väl i Cyberrymnden nånstans.

Kram

Du är bara helt enkelt för påhittig! Mitt tålamod hade fått sej en rejäl törn om jag skulle fixat en sån boll av muggar.

Anonym sa...

Jag härdade ut igår och det är jag glad för! Jätterolig fest var det, men jag lyckades inte ta kål på förkylningen trots upprepade drunkningsförsök :)
Idag ska jag köpa peruk till outfiten och eventuellt börja knåpa på en version av Abba-byxor :)

Monkan sa...

Men jisses vilket slitgöra! Kan man göra såna bollar? Vad häftigt.

Hur gick din tur på Åhléns då? Jag gick hem tomhänt faktiskt, för jag måste fundera... Jag vill ha "Vass"! Har för mig att det var Mairo men det kaske det inte var? Kostade gjorde det i alla fall så frågan är bara hur mycket man kan tillåta sig att köpa...

Åh nej, gick urnan i kras, vad trist, efter allt jobb du lagt ner! Undrar om ditt nästa projekt ska bli att bygga montrar för ömtåliga saker?

Jo både tur och annat som går i generna skippar vissa familjemedlemmar. För min del är det t.ex konstnärligheten, hela potten hamnade hos syrran. Jag kan inte ens rita en streckgubbe...

Fröken Fräken sa...

Hej igen Linda!
Man får tacka för berömmet - alltid roligt om mina ideer, som ganska ofta möts med skepsis här i den vanliga världen, uppskattas! Får man höra mer om dina pysselprojekt?
Jepp, det är Lotta-böcker. En av boksamlingarna, i övrigt samlar jag på vissa utvalda deckarförfattare!