fredag 29 augusti 2008

Träets hämnd?



Problem!
Denna lilla minibyrå inköptes under semestern och har varit ett himla krångel! När jag köpte den var den lackad och hade fula plastknoppar. Men jag tänkte att den skulle bli jättefin i vitt och porslinsknoppar från Indiska.

Jahapp, jag sandpapprade den lätt och började måla. Efter första lagret var det som att träfärgen läckte igenom, såg ut som om man spillt thé på. Efter tre lager färg var det fortfarande samma visa (det är från den tiden fotot är, och här ser man inte de thégula fläckarna). Här fick pappa rycka in och slipa den med maskin. Så nu i eftermiddag var det dags för ett nytt målningsförsök. Vad händer? Jodå, efter att jag målat toppskivan så såg jag att det fortfarande läckte träfärg!!!! Jag tog då och tvättade bort färgen...

Vad sjutton är det som är fel?
Och vad ska man göra åt det? Ni vitmålare där ute, vad har ni för tips?


Jag har provat med både grundfärg och v-slip men inget av det hjälper. Jag har dock inte provat med oljebaserad färg eftersom jag inte är så förtjust i det, men kan det funka?

Krukorna är naturligtvis också loppisfynd och har gått betydligt bättre att måla!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken otur, kan inte alls förstå vad som är felet, har aldrig varit med om det. Tråkigt när man lagt ner tid o jobb o det inte blir bra. Krukorna gillade jag skitmycket, ser härligt höga o snygga ut.
Hade bestämt mig för ett tyg idag, som har funnits varje gång jag varit där, men såklart inte idag....känns som det inte är meningen att jag ska sy nya gardiner, kramar

Pysselpralinen sa...

Alltsa jag är ju ingen vitmalare. Sa kanske borde jag inte lämna ngn kommentar idag. Men jag kan ju inte lata bli!
Jag tycker det later ganska galet att det läcker igenom trots slipning och malning om igen. Nästan lite Arkiv X över det. Det kunde man väl aldrig tro, att träet skulle ge igen?!
Men en del inreder ju ett helt rum efter en sak, t ex en kudde. Kanske kunde du göra sa...köra pa théfläck-stilen...?
Ja, alltsa det är ju bara ett rad fran en väldigt ovan vitmalare.
(ursäkta att jag inte kan stava riktigt, lanar en dator som inte har svenskt tangentbord. Väldigt irriterande, men nöden har ingen lag när man maste svara pa inlägg!)

Just det, jag maste ju bara fraga igen. Var det Lotta-böcker som stod i bokhyllan under din fantastiska muggskulptur i ett tidigare inlägg? De sag misstänkt mkt ut som Wahlströms-böcker, och bilden som jag har fatt av dig far mig bara att pa ngt sätt tro att det funnits en "Lotta-läs-period".

Är jag helt ute och cyklar? (lite detektivarbete är annars rätt kul;-)
Trevlig fredagafton! =)

Mia sa...

Ingen aning, däremot undrar jag om du fyndade nåt idag.
Nu är det morgon här i L.A så därför gissar jag på att du redan besökt loppisen klädd som en torgmadame, vad fann du?

Hoppas du får en härlig helg tillsammans med byrån! :)
Kram Mia

Anonym sa...

hm, mannen (målaren) sover så jag kan juh inte fråga honom...

Men tror han skulle säg "måla med oljefärg" tåcker det mesta...

Ha en bra helg

gullhjärta sa...

Vi har samma problem med ett furubord vi målat vitt, det läcker också igenom färg. Vi har målat 4 vändor plus en med grundfärg med problemet kvarstår. Vet inte vad man kan göra, det enda jag tänkte på var att lacka med kvistlack innan, men jag vet inte om det hjälper.

Som det är nu orkar vi inte börja om, så bordet är lite gult på sina ställen. Tror att det blir några lager till med färg.

Jo sa...

Jag skulle nog också tro att det funkar med kvistlack eller oljefärg. Jag hoppas att det löser sig, för den ser fin ut, byrån! kram

Pysselprinsessan sa...

Men vad jobbigt!! Aj aj! Tyvärr har jag inga tips, har inte varit med om det själv. Men jag har faktiskt målat alla möbler med oljefärg på senare tid... Näe, nu hittar jag på förresten! :) Jaja, jag är inte till någon hjälp tyvärr!

Wohoo! Jag fixade det! Körkortet alltså! Så nu kan jag fara på loppisar hela tiden och köpa möbler! Hi hi! I alla fall så länge vi har kvar bilen. Det var egentligen inte ens meningen att vi skulle ha bil. Men vi blev ju med bil helt oväntat i våras! :) Å den har hängt med genom min övningskörning. Jag fick hursom en riktigt enkel uppkörning. Lite landsväg runt Robertsfors och sedan parkera på konsum och sedan tillbaka till start. :) Å såklart förstod jag nästan inte vad hon sa när hon sa: "Du är godkänd." :D

Jag håller med om pysselteorierna i förra inlägget. Ju mer... desto mer! Kommer jag in i ett stim kan det hålla bra länge, men sen kommer en svacka och då gäller det bara att kicka igång sig själv och så är man igång igen! Sen kan jag få stim på olika saker. Jag virkade tex konstant i ett halvår. (Därför hette min första blogg "virka mera", men jag insåg snart att det var för snävt för mig! Ha ha!) Nu har jag inte virkat på jättelänge, utan är mer inne på tygtankar... :) Ja, det kommer och går!

Nu drar ju skolan igång igen till veckan, men jag hoppas att jag hinner på Ikea snart! Annars måste jag nog köpa en systemkamera som present till mig själv! :) Men jag är lite fundersam, de är ju så stora och jag ska till Thailand i oktober och jag vill ju inte kånka runt på en klump och va orolig att den blir stulen... Men man kan ju ta fina kort där å andra sidan! *suck* Lyxproblem! ;)

Kramar

Anonym sa...

Vet inte om man kan ta och kvist-lacka hela byrn först, bara en tanke.

Fråga Fix o dona (fast hon har bytt blogg) men tror hon kan det där bättre än någon annan.

Lyckat till!!

Anonym sa...

Hej! vad har du använt för grundfärg? Jag tror att en "spärrgrundfärg" kan vara till hjälp. Om du lägger sigma renova träprimer eller isotop två varv ska det inte bli något genomslag. Sedan kan du lägga en aqua lackfärg i någon glans ovanpå. Fördelen är att dessa produkter är vattenbaserade. Det finns ju som sagt också oljebaserad grund och lackfärg. Men den luktar ju mer, flyter ut bra däremot. Mina erfarenheter är att sigman täcker bättre än oljegrunden. lycka till!

Lisas inredningsblogg sa...

Hmm no idéa men du tycks ha fått bra tips härovanför! Trist trist trist, men den kommer bli fin när du fått ordning på den :D

Helen sa...

Hej! Jag är ingen van vit målare och är dålig på färg. Men min pappa gav oss ett råd eftersom vi måste måla om vårat köks atk då det läckt in vatten. Han sa att vi skulle måla med häftgrund först för annars skulle fuktfläcken lysa igenom. Nu vet jag inte om det är olje färg eller inte men det kanske kan vara värt att kolla!
Hoppas du kommer fram till en lösning!

Anonym sa...

Nä vilken otur!! Jag kan inget om sådant men kan det vara någon sorts lackfärg som spelar dig ett spratt? Den som byrån var målad i allstå...

~Livet i byn

Anonym sa...

Det lät som ett himla besvär det där :/
Väggdekorerna från Panduro är inte så stora om jag minns rätt, men till det priset så kan man ju faktiskt köpa hem en och bli lite besviken utan att det svider för mycket i plånboken :)

Monkan sa...

Oj, tur att det fortfarande är rätt ljust ute, när man ska läsa ett inlägg med sån läskig rubrik!

Jag har använt vattenbaserad färg och har en pall som varit lite tjurig. Nån sorts fläckar som läckte igenom föregående målning kämpade sig igenom min färg också. Men fem lager just på de ställena så var det grejat. (Jag slipade inte ett dugg så jag kan inte ha retat några trä-nerver, och gamla målningen verka var från -82, står så på undersidan i alla fall).

Det tips som jag tänkt föreslå har du redan fått ser jag, kvistlack/shellack, för om det kan hindra kvistar från att blöda så måste det ju funka även på mystiska te-fläckar.

För säkerhets skull har jag skickat frågan till Hannis, hon har svart bälte i vitmålning!

Javisst, tzatziki går till det mesta! Tezta tzatziki på digestivekeks, mums :-) Inte nog med att brödet vi fick var starkt, mina kläder! luktar vitlök!!! Vitlöksmatos.

Suck, det är nåt knas med bloggen idag. Kommer inga mail när det läggs in kommentarer :-( Jag fick ett mail om kommentar i Fotobunten men inget från "Pyssla".

Malin sa...

Kvistlack borde fuka!

Anonym sa...

Hej!
Håller med mammafärg att du bör ta spärrgrund och isostop, alltså bägge, innan du grundar och färdigstryker. Jag målar allt vitt. Har målat trätak med massor av kvistar på detta vis och det har fungerat bra. Det är förstås tråkigt att hålla med med grundarbeten så länge, men resultatet blir bra!
Lycka till!
/Hulda