torsdag 28 augusti 2008

Så här är det

Jag tror det får bli fråge- och svarsstund nu, efter förra inlägget.

1. Är det svårt att sköta olivträd?
Ja, egentligen har man ju inte kommit till den svåra perioden än, d v s vintern då trädet tydligen både ska stå svalt och ljust. Jajamen, det där med ljuset är väl inga problem att ordna här på vintern... moahahaha.. vi får alltså se hur det går! Jag håller på och kollar av om jag kan hysa in den på pensionat, d v s om någon jag känner tex har en inglasad balkong, det skulle nog bli bra.

Men jag kan berätta hur jag skött trädet fram tills nu:
Jag planterade om trädet direkt när jag köpte det. Det var i maj så då fick det stå inomhus fram till i juni. Sedan har det bott på balkongen och fått vatten när det sett ut som det behövts, minst två ggr i veckan. När det nu blev svalare i augusti har jag tagit in det igen och så har det fått stå i ett ljust köksfönster. Jag har inte gett det någon extra näring.

2. Hur kommer du på idéer och var hittar du energin?
Lite samma sak här, vi får se hur det är med min energi när vi går mot den mörkare årstiden. Då är det inte en Fröken Fräken på topp.. Det är ju inte varenda kväll man har något stort projekt på gång. Men har jag väl fått en idé så går det liksom inte att stoppa mig, då försvinner ev trötthet och jag går in i min egen skaparbubbla. På mitt jobb så gör jag inte heller särskilt mycket praktiskt så då är det skönt att få göra sådant hemma.

Jag vet inte alltid var jag får idéer ifrån. Förmodligen är det en sammanblandning av sådant man ser och läser om. Många gånger kanske det börjar i att jag ser ett tyg eller en bild som jag blir inspirerad av. För det mesta är bara idén där. Jag har läst att Karin Mannerstål har sagt att ju mer man är igång och pysslar desto mer idéer får man. Jag håller fullständigt med. Börjar man med att måla om en ram kommer man på att man skulle måla ett blommotiv i tavlan sedan och sedan måla krukor i samma färg som ramen och kanske det där randiga tyget skulle då passa till.

Det kan också ligga i generna, jag har en pappa Fräken som alltid har hittat på saker och tilllverkat grejer (då oftast efter parollen "Bara det håller så spelar det ingen roll hur det ser ut", själv håller jag inte riktigt med där..)

Enda tips jag kan ge är att bara sätta igång och pyssla, man måste börja någonstans, och inte börja med att säga att man inte kan.




Såhär blev min korg jag köpte igår med lite vitfärg på!

14 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Härlig korg!!!

Och det här med att pyssla och dona som du säger, ibland har man görmkt energi coh ibland finns den bra inte där. Man ska inte stressa fram en "måste pyssla" känsla, då tror jag det blir en stressande faktor. Så istället pysslar man när man har ideér och känner för det, och när man inte känner för det så gör man nåt annat :)

kramen!

jennys hus sa...

har varit sugen på ett olivträd ett tag nu och blev änu mer sugen när jag såg ditt. Jättefint var det.
Korgen blev jättesnygg när du målade den...färg gör så mycket:-)
Kram/jenny

Helen sa...

Vad bra svar, du får uppdatera oss till våren om trädet lever.
Jag håller med om att det bara är att börja pyssla och ju mer man pysslar desto mer inspiration får man. Så fortsätt pyssla!

Pysselpralinen sa...

Jag haller helt med om att pysselidéerna bara blir fler och fler ju mer man skapar och grejar. I mitt fall finns det tyvärr ofta en risk att jag inte riktigt hinner avsluta ett projekt innan jag liksom bara maste börja pa ett nytt. Det är da det kan bli väldigt manga "pysselöar" i lägenheten.

Riktigt skön känsla dock när man sitter med en "färdigpysslad" sak som blev precis som man tänkt sig.

Kul att du skrev ett inlägg med svar pa det sättet, kul att läsa!

Trevlig afton önskar jag!
=)

Anonym sa...

Åh, jag önskar att jag hade lite mer tid och energi just nu! Vi har ju pysslat en massa i lägenheten i sommar, men nu när skolan börjat finns det absolut ingen tid! :( Det här är dock sista nollningsveckan så efter det kanske...? Fast då är det ju tenta nästa fredag och sen ny kurs och...... :)

Linda -Galleri Palla sa...

Å jag vet PRECIS vad du menar och jag kan lova dig att inga sådana kommer att hoppa ur min dator ;) Bra för de som gillar sådant, men det är helt enkelt inte jag!

Anonym sa...

Jo så är det nog, när man är inne i pysseltider så kommer idéer, inspirationen flygandes (ja nästan). Jag är nog lite mer pysslig på vinterhalvåret, sommarhalvåret är jag mest ute o njuter av vädret (om det är sol vill säga), sen när det mörknar blir jag lite mer sådär så jag vill mysa till det.
Aha, då vet jag (ang körkortet). Jag har ju med klarat mig utan i alla år, men för fyra år sedan fick jag ett ryck o världens lust till att ha körkort....bästa jag gjort på länge. Men man klarar sig bra utan oxå...jag o barnen har gått många mil fram o tillbaka till förskola, öppna förskolan, skolan, vänner mm, så de har "gångvana", kramar på dig

Anonym sa...

Hallå där pysselfröken, den blev ju superfin, får ge mig ut begagantrunda på lördag om jag är körduglig efter kräftskivan men jag tvivlar.

Bloggtorkar råder.......få se om jag kommer på nåt att skriva om.

Ha en underbar helg!

Monkan sa...

Hur kunde jag ens tänka tanken att du inte sett att det var håligheter i nätkorgen? Hur kunde jag inte fatta att du hade den snillrikaste briljantaste av planer. Att få måsta köpa ett fat till korgen. Stum av beundran.

Jag är nog också värd en gnutta beundran. Jag gjorde det. Kopplade in ett modem! Jag ska däremot inte berätta att jag fick den snilleblixten när jag väntade i telefonkö hos Comhem "jag testar modemet medans jag väntar". I telefon. Och kopplar upp ett modem. Telefonen skrek av ilska när jag ryckte ur sladden för att koppla in modemet. Jaaaaha, från plats 27 i kön tillbaks till 52….

Jaha du, det finns väl bara en sak att göra med Koziol och Herr Fräken, testa att köpa ett till fat i en annan färg? :-)

Att förklara vad en loppis är, nu blir jag imponerad igen. Och, jag har antecknat brunolivgröntgrått, en färg till att ta upp med syrran!

Jag tror jag ätit en hel vitlök ikväll. Var på "smyckesparty" och sen tapasrestaurang, där de hade vitlöksbröd så starkt indränkt av vitlök så det brann i munnen. Vilken andedräkt jag kommer att ha när jag vaknar... eller kan man trycka in en hel tub tandkräm i munnen innan man går och lägger sig? Banan lär hjälpa, men inte 17 har jag nån sån hemma.

Karin Mannerstål, jag är inte helt säker men… en liten varning kanske måste utfärdas… Det kan vara så frisyren har nåt samband med pyssleri, fast kanske mer beror på sorts pyssel än på mängd?

Anonym sa...

Vilket bra inlägg - går & klurar på ett litet projekt som jag vill ta mig an, och att läsa; "och inte börja med att säga att man inte kan" Den meningen peppade mig!

s.m.i.l.e sa...

Känner igen det där om att en idé föder fler idéer. Jag drunknar snart i alla projekt här hemma! Halvvägs in i ett projekt, så kommer jag på tre nya. Och jag vill göra allt. Nu! Men det hinner man ju aldrig. Framför allt inte med en bebis och en sexåring i huset... Men visst är det en härlig känsla när man skapat något själv och man är så där nästan tramsigt stolt över sig själv? (då glömmer man bort alla tokiga och misslyckade projekt man gjort). Kul att läsa om alla dina pysselprojekt. Jättefint! Du inspirerar. kram och trevlig fredag!

Sara sa...

Hej
Kikar in och önskar en fin helg!
Kram Sara

StrandviksVillan sa...

Snygg och användbar korg!

Tack för att du deltog i lotteriet, men tyvärr ingen vinst till dig denna gång...
Ha en riktigt trevlig helg! ~Anki~

Maria sa...

Håller helt med dig, ju mörkare period ju mer inspiration får man!
Visst är det underbart!!!!