söndag 17 augusti 2008

Ingen dans på rosor




När man ska städa bör man innan bestämma sig för hur städningen ska genomföras.
Som jag ser det har man två alternativ:

1. Städa på ytan. Dammsuga, dammtorka, sätta saker tillbaka på sin plats, ta bort allt som ligger på golvet osv.

2. Städa på djupet. Man vänder upp och ned på lådor, sorterar i bokhyllan, rensar i skåpen och gör sig av med de där kassarna med skrot som stått i hallen i evigheter.

Vad man inte bör göra är att försöka göra det fint på ytan samtidigt som man vänder upp och ned på allt. Precis det är vad jag har pysslat med hela gårdagen. Och lär få pyssla med hela denna dag, minst. För det tar nämligen aldrig slut. Och jag tänker på vad min mamma skulle ha sagt om hon såg oredan just nu. Där jag växte upp var det så rent att man kunde spegla sig i diskbänken och äta mat direkt från golvet... Sådant sitter i - man ska inte ha det stökigt!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte också ta tag i lite städning idag. Bara ytligt! Så att man kan ignorera lägenheten en stund nu när skolan börjar :)

Levindas Värld sa...

Haha, jag har också hållt på med städning igår och rensat och vänt ut och in på en hel del och rivit ur överallt på samma gång, blir så mkt att göra då :)

Men det blir ju snyggt sen iofs!

kramis

S o F sa...

Det "roliga" är att det kan få precis motsatt effekt också.

Min mamma hade inte städning som nåt större intresse (fast hon naturligtvis var tvungen att göra det ändå) och vi barn fick leka och busa överallt i huset, nästan hur som helst. Hemma fanns det inga prylar som föräldrarna var aktsamma om utan hemmet var till för oss alla.

Och jag tycker det låter väldigt befriande och lekfullt härligt på nåt sätt - och jag önskar att jag hade haft lite mer av det där.

Men nej, jag blev lilla fröken ordningssam istället i vuxen ålder, i mitt/vårt eget hem. En del kallar det för estetiskt sinne andra kanske kallar det för ett lättare fall av pedanteri. :)

Så i vissa saker blir man lik sina föräldrar och i vissa tvärt emot.

Som tur är tycker jag att det börjar "gå över" lite nu när jag är äldre och klokare. ;)
Eller så har jag kanske bara tröttnat och gett upp den omöjliga kampen.

Varma hälsningar!

Grodmamman sa...

Visst är det så! Här har jag dock börjat en rejäl höststädning! Än så länge är barnens rum, vårt sovrum och vardagsrummet genomgånget. Så himla skönt när det är klart och så nöjd jag känner mig! Får se om jag orkar vidare med köket och undervåningen senare.
Kram

Hannis sa...

Bara jag tänker städning alternatvit rensa får jag förkylningsymptom och låter bli ett tag till=))

"Skrotet" jag fick hade dom i sitt förråd på landet och tänkte kasta!!
Som tur var kom dom på att jag gillar det..

Kul att jag gissade närmast på priset.Det var då ett riktigt klipp för 17.50!

Ha en skön kväll//Hannis

Sara sa...

Hejsan
Jag kan säga att jag gärna städar på ytan, är så lat. Men ibland måste man ta djupet också.
Kram Sara

Anonym sa...

Vad bra skrivet :)
Jag skulle behöva slita mig från bloggandet just nu och städa lite!

Anonym sa...

Sitt på rumpan nån gång människa får dåligt samvete......har tvättat lite och städat av lite bara lite på ytan. Ska bli en riktig genomkörare här när dottern flyttat, inte lönt innan. Bra ursäkt jag har.

Mia sa...

Så sant så. Djup städning sker inte ofta hos mig måste jag nog erkänna.

Skola o skola, det är ju inte riktigt det jag gör men jag kallar det det eftersom jag lär mig något. Jag gör det iaf på förmiddagarna men jag har valt att inte blogga om det.

Som svensk kan man nästan bli stressad av solen för ens föräldrar tvingade ju alltid ut en när man var liten och solen sken. Man måste utnyttja det fina vädret! Ja men här skiner ju solen jämnt o är jag inte ute får jag nästan dåligt samvete för att jag inte utnyttjar den - ja se föräldrar! Vilka trauman man bär på. :)

Kram Mia

In my house sa...

Hej hej tjejen,,,, gillar verkligen din blogg,,, man får en lagom blandning av allt möjligt!!!

- Och du,,, ja e likadan, blir stressad och irreterad om det är kaos el stökigt omkring mig, man ska alltid försöka hålla de rent och fint, DÅ MÅR JA BÄST OCH MIN SJÄL =) =)

Ha de gottit kramar josse