söndag 24 augusti 2008

En avknoppning

Idag blir det ett enklare pyssel!
Till de mer originella lösningarna i min lägenhet hör placeringen av min spis. På den ena sidan finns skåp och arbetsbänk i vanlig ordning, men på den andra sidan av spisen är det ingenting.
Spisar är sällan snygga på sidorna. Min är inget undantag. Jag har funderat på hur man ska dölja denna sida. Först testade jag självhäftande krokar, men det blev så varmt att klistret torkade direkt och krokarna ramlade ner. Sedan stod det still ett tag innan jag kom på magnetlösningen. Hittade en knopplist för en femma i perfekt storlek, målade den vit och limmade fast flera magneter på baksidan, och voila, där sitter listen!



Här är det ännu en solig härlig dag, och jag undrar hur man ska utnyttja denna dag på bästa sätt?

Uppdatering kl. 18.48: Det finns en sak som är väldigt frustrerande för tygälskare, och det är tyg där mönstret inte är trådrakt.
Och det som är än mer frustrerande är tyg med randigt mönster som inte är trådrakt. Det är OMÖJLIGT att få till! Jag har hållit på hela eftermiddagen med att försöka sy ett jättefint tyg från Gudrun Sjödén som lider av precis detta (vilket jag inte såg när jag köpte det) till en sovrumsgardin. Men nu ger jag upp!!

11 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Jamen se där, här har vi ju bilden, va skoj!

Superfiffig idé och så mkt finare än en ful spissida :)

Malin - I min trädgård sa...

Ja såna spisar är verkligen inte snygga, men det var ju en fiffig idé! Det är kul att se de här "vardagslösningarna" som amn gör i ett hem - de enkla tipsen liksom.

Ha en skön söndag!

Kram M

Helen sa...

Vilken smart idé!

Kristin sa...

Gud vad smart! Det hade jag aldrig i livet kommit på, men nu när du sagt det så känns det ju självklart...! Väldigt bra förvaring blev det ju också!
/Kristin

Pysselprinsessan sa...

I'm back! Vi har campat så det stått härliga till. Inget pyssel så långt ögat nått. (Fast IKEA-katalogen följde med.) Men nu är vi hemma igen! :) Ja, på nåt galet sätt ska det bli skönt att få liiite rutiner igen, nu när man är lite utvilad... :)

Å vilken loppismiss vi gjorde på hemvägen! Aj aj aj! Vi tog en annan väg än vi hade tänkt och kom helt överaskande till en härlig och ganksa billig gårdsloppis. Där hittade vi två underbara, frächa 50-talsfotöljer för en ringa summa av 450 kr tillsammans. Men vi hade ju inte planerat någon loppistur så tillsammans kunde vi endast skrapa ihop 65 kr... Attans attans! Vilken miss! :)

Hmm, hmmm, hemtex... De slutar ju aldrig förvåna. Nu har de plockat in inredar-Frida i sina reklamer. Har de (äntligen) bestämt sig för att bli en seriös kedja igen istället för rea-tramset?! Jag hoppas verkligen det! :)

Oj oj oj! Jag blir ju fruktansvärt imponerad över muggpysslet! Och lite sugen oxå. En sådan lampa skulle jag gärna ha. Men gärna i en liten mindre variant. Undrar om det finns snapsglas i vitt... För genomskinligt kan nog bli svårt att få snyggt!?

Näe, nu ska jag kommentera lite mera packa upp och sedan blogga lite till! :)

Kramar

jennys hus sa...

men du vilken smart ide:-) Blev ju jättebra.

svar: Tyckte också att den var lite olik deras sortiment. gillar den jättemycket:-) priset var 149:- Tänkte först vänta tills de har sina vanliga 50% men kunde inte gå ut från affärn utan den;-)
Kram/jenny

Anonym sa...

Du har verkligen en bra lösning på allt. Jag blir så imponerad!

~Livet i byn

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Det var ju onekligen en intressant placering av spisen. Ellar kanske intressant icke-placering av köksskåp. Men tur är väl att du fixar till det snyggt ändå!

Ha en fin vecka!
//Jill.

Anonym sa...

Så skumt din spis står men det är ju tur att det är hos kreativa du.
Blev ju kanon och vilken bra lösning du kom på.
Händer inte ett dug här men jag har jobbat helgen. I går 10-21 så det var den söndagen det.

Skulle vilja har märkning på tyger:
ABSOLUT TRÅDRAKT, blir skogstokig på sånt, då får morsan ta över hon har mer tålamod.


Nu är klockan snart fem och jag har varit upp en timma redan och jag som är ledig idag. Tur man har en dator.

Ha en bra dag! Kram

Anonym sa...

Gud vad fiffigt!! Det hade jag aldrig kommit på att använda magneter på baksidan av en knopplist!!! Noteras i min lilla "tips om allt"-bok!!

Elina sa...

så snygg kökshandduk, har likadan (den vita med frukter och bär) lite nyfiken på vart du inhandlat din o vad du fick ge för den. jag köpte min i höganäs nämligen o det var i fabriksbutiken där..