torsdag 28 februari 2008

En krävande växt


Idag hade jag tänkt visa upp delar av tygsortimentet hemma hos Casa de Fröken Fräken, eftersom ni inte tycktes vara trötta på tyg. Men alla foton jag tog blev jättesuddiga. Så jag får försöka göra ett nytt försök senare.

Istället får det bli ett foto på en växt som jag också gör ett nytt försök med, en av mina favoritväxter; sophoran. Jag har settt den i många olika inredningsreportage, i IKEA-katalogen och till slut lyckades jag hitta den i en blomaffär. Men det exemplaret verkar ha gett upp livsandan, för det kan väl inte vara normalt att ALLA blad lossnar under vintern?! Nu har jag hittat en ny och hoppas oroligt på bättre lycka. Jag har fått sådana skilda skötselråd; en del säger att den alltid ska stå med fuktig jord, andra påstår att den ska få torka ut.. Que?

Till vänster står ett skålfynd från Madame Stoltz som jag ännu inte bestämt vad jag ska ha i. Till höger två ljuslyktor från Åhlens. Först när jag köpte dem var de helt silvriga och man kunde inte se ljuset i dem. Så jag planterade små suckulenter i dem. Och om det var vattnet eller jorden som gjorde det vet jag inte, men då blev silvret bortnött och nu är de jättefina som lyktor!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tusen tack för tipset om affären lilla Löfskär, dit ska jag absolut fara! Jag vet fler som pratar varmt om deras sortiment. Är du själv från trakten? Jättefin blogg föresten, hit kommer jag gärna tillbaka!

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om blomman du nämner, men nästa gång jag besöker en blomsterhandel ska jag minsann kika efter den.

~Livet i byn

Ann-Catrin sa...

nej jag har heller aldrig hört tals om den blomman...men ack sp vacker bild att njuta av!!
Kram A-C

Anonym sa...

Växten är jättefin, men ser lite sådär lagom svår ut...hoppas du har bättre tur...Fin skål o kan tänka mig att det är snyggt med suckulenter i de andra mindre, kram

Handplockat sa...

skir och härlig växt
men den skulle INTE överleva här hos oss
*depp*
vart köper du Madame Stoltz i Luleå?

Maria sa...

Villka fina krukor!!! Hade passat perfekt hemma hos oss!

Unknown sa...

Läste ditt tips om Lilla Lövskär hos vitchoklad och det är rätt lustigt för jag hörde talas om butiken för första gången för bara några dagar sedan, ändå bor jag ju bara ett stenkast därifrån.
Kul med ännu en lulebo, av dina bilder att döma bor du åt samma håll i stan som jag?!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se