fredag 8 februari 2008

Att välja fel



Jag har sökt ett jobb som jag visste att jag skulle vara helt perfekt för. Jobbet verkade roligt, utvecklande och intressant. Blev kallad till intervju, och tyckte att den gick väldigt bra.
Så får jag ett mail (inte ens ett telefonsamtal) igår om att "tjänsten tillsatts med annan sökande". Jag börjar bli så väldigt trött på detta. Igår var jag mest arg, nu känner jag mig mest uppgiven och ledsen. Varför fattar de inte att man vore helt perfekt för jobbet?! Vad ska man göra mer? Och varför verkar det handla mer om vem som man känner än vilka kvalifikationer som man har?
Så idag känns det inte så lätt att hålla humöret uppe...

8 kommentarer:

Maria sa...

Villken fin bild, älskar zink!!
Ang jobb, ja det är inte lätt har själv varit i samma situation, man tycker allt är perfekt men så får man inte det. Har just avslutat och tillsatt tre personer på mitt jobb - det var skit svårt. 650 ansökningar och mer än hälften är bara skit, folk som inte nes vill ha jobbet men som tvingas söka endå. Det gör att det blir svårare att hitta dem som verkligen är intresserade. Sen är det svårt att beskriva sig själv på papper eller få kemin att stämma på en intervju. Det räcker att en person inte tycker att det "klickar" så är man borta. Känner mig hemsk för nu vet jag hur man behandlar arbetsökande, man letar fel och är så kritisk som man bara kan. Det finns tyvärr allt för många som är arbetslösa och då har företagen många att välja på.
Men det löser sig, det gör det alltid!

Fröken Fräken sa...

Ja, jag tycker också att det är helt idiotiskt, detta att folk tvingas söka tjänster som de inte är kvalificerade för eller intresserade av. Har sådant någonsin funkat?! Jag hoppas också att det snart löser sig, att jag inte ständigt ska hamna 2:a hos arbetsgivare. Alla säger, "men vad glad över att du kom så långt" men nu vill jag verkligen längre! Ända fram. *slår näven i bordet*

Anonym sa...

Ja fy för det där med att söka jobb!
Jag hoppas iallafall att du snart hittar något som du verkligen vill ha!

Ha en toppen helg!
kram

Ann-Catrin sa...

Stackare... förstår det känns jobbigt.. och att de är så opersonliga..och inte ens kan ringa upp!!
Nu hoppas vi du hittar ett annat drömjobb snart!!!
Angående min skänk...nej jag har inte målat invändigt...tycker det är charmigt att behålla orginalet där.. och bara onödigt jobb... för den är ju nästan alltid stängd!!
lycka till med måleri och jobbsökande!!
kram A-c

Anonym sa...

Vilket träffande inlägg - jag hade kunnat skriva det själv! Och lika besviken och ledsen blir man varenda gång man får ett nej...

Anonym sa...

Usch så trist, det är ju inte mycket man kan göra i det läget...mest synd om dem som går miste om dig. Måste scrolla ner o läsa vad du skriver om Ikeabesöket, kramar

Fröken Fräken sa...

A-C: Ja, då tar jag nog också och låter bli insidan! Ska inte ge upp hoppet om drömjobbet.
Fru A: Jag kommenterade hos dig!
Mo: Tack för de orden! De värmer verkligen! Blir glad!

Anonym sa...

Blääää, trist som tusan. Hoppas det kommer ett bättre jobb snart som blir ditt!