måndag 25 juni 2007

Deckar-sommar


Snart är det dags för lite deckarserier på TV. På tisdag visas Morden i Midsomer (alltid bäst och ett säkert tecken på att sommaren ÄR här!) och nästa onsdag visas Miss Marple. Jag har aldrig läst de böcker som Morden i Midsomer baseras på, och njuter omåttligt av tv-serien. Med Miss Marple är det en annan femma. Jag kan alla Agatha Christies böcker utan och innan och stör mig oerhört på hur mycket som ändras i intrigen när böckerna filmatiseras. Många av tv-avsnitten baseras på böcker som Mss Marple aldrig var med i, karaktärer tas bort, handlingen ändras osv. Jag förstår att det inte är helt lätt att föra över en bok till film, men ändra i handlingen? Nä, så gör man bara inte! Så delvis plågar jag mig själv, och ev medtittare, när jag ser dessa avsnitt och inte kan hejda mig från att kommentera alla "fel".

Jag har försökt luska ut vilka böcker som är med i Miss Marple-serien denna omgång, och den enda som jag lyckats få fram är "Klockan K". Där var aldrig Miss Marple med. Heller.

Inga kommentarer: